Ett hej räcker långt!
- 3 juni
- 2 min läsning

Nu är Saronhusets gula vänskapsbänk framplockad igen!
Vad är en vänskapsbänk?
De gula bänkarna ses nu på allt fler platser över Sverige och världen. De gula bänkarna vill uppmuntra till det viktiga samtalet människor emellan under devisen ”Ett hej räcker långt”.
Saronhusets vision är att ingen ska lämnas utanför. På olika sätt lyfter vi därför ofrivillig ensamhet och arbetar för att fler ska ha en plats att vara välkommen till.
Vår önskan är att Saronhusets gula vänskapsbänk ska få ”vandra runt” på olika platser i vårt område för att visa på att tillsammans går det att göra skillnad, vi kan finnas till för varandra, ingen ska lämnas utanför, ett hej räcker långt.
Bänkarna vill också sätta igång samtalet om psykisk ohälsa. Psykisk ohälsa ses inte alltid utanpå. Att våga fråga hur någon mår visar att vi bryr oss och är villiga att lyssna, det kan rädda liv. Alla kan drabbas av psykisk ohälsa.
Vad kan jag göra när någon mår dåligt?
• Psykisk ohälsa syns inte alltid. Våga fråga ”Hur mår du?”
• Lyssna utan att döma. Ibland räcker det att bara finnas där.
• Visa på hopp. Tillsammans klarar vi svåra stunder.
Ta hjälp!
• Hjälplinjen, nationell stödlinje för psykisk hälsa tel90 390
• Rådgivning och vägledning tel 1177
• Jourhavande präst, krisstöd kl 21-02, tel 112
Ingen lämnas utanför!
Den gula bänken följer ofta med oss när Saronhuset deltar i evenemang och sammankomster av olika slag. Till vardags står den på Saronhusets bakgård.
Det börjar med en gul bänk och ett hej.
Välkommen att sitta ner en stund på Saronhusets gula bänk. Välkommen att sätta dig bredvid och säga hej.
Någon att prata med?
Svenska kyrkan Uddevalla
Svenska kyrkan Ljungskile
Svenska kyrkan Bokenäset




Kommentarer